Aantekeningen

Elke dag heb ik aantekeningen opgeschreven. Deze staan hier per dag letterlijk overgeschreven vanuit mijn schrift. Zichtbaar is dat niet elke dag hetzelfde is, de ene dag bestond uit meer theorie en dus meer aantekeningen en de andere dag hebben we veel meer samen uitgevoerd, zoals in groepjes onderwerpen bespreken. 

Week 1 dag 1 

  • voorstellen dmv tekening
    • gezondheid en techniek
    • social work
    • ICT
    • Economie
    • Weg en Waterbouw
  • dagverslagen bijhouden/ op een creatieve manier
  • pauze - gratis koffie - van plek verwisselen
  • woensdag kunstles
  • veel doen/inzet anders haal je het niet
  • Quotes 
  • planning minor
  • "ik zou het komende halfjaar graag willen besteden aan het vinden van mijn eigen mening/blik op situaties, en in relatie tot mijn vakgebied het vermogen om met nieuwe ideeen/oplossingen te komen". (Jaco appen)
  • vrije dagdelen in overleg evt. in te plannen. 
  • literatuur over creativiteit - 3 boeken
    • "de edele kunst van not giving a fuck". 
    • beoordelen samenvattingen van de anderen
  • geen tentamens !flexibiliteit!
  • www.futureme.org gratis account
    • mail sturen met je angst, verwachting en hoop (geeltje) naar jezelf op 21 januari 2019, ook andere doelen en verwachtingen etc. 
  • 3 vragen aan iemand/allen uit de groep (appen naar Jaco)
  • einde van de dag 2 woorden aangeven:
  1. Veel (informatie)
  2. spannend 

Week 1 dag 2 

  • Voorstellen adv sleutelbos
    • bieropeners
    • muntjes voor winkelwagentjes
    • veel dubbele huizen van ouderlijk huis, eigen huis
  • First dates voorbeeld 
  • verwondering in je omgeving, kleine simpele dingen
    • voor vrijdag een positieve ervaring/verbazing 
  • reminder: www.futureme.org
  • dominante hand - automatisch met rechts. verschil linkerhersenhelft/rechterhersenhelft (emotie, geluk, kleur)
  • patronen/gewoontes doorbreken
  • groepjes maken op een creatieve manier
  • "soms is het niet het antwoord, maar de vraag waar het om gaat". 
  • "creativiteit is de productie van nieuwe originele en bruikbare ideeën". 
  • Minor = 3 domeinen 
    • proceskennis, theorie en techniek
    • Literatuuronderzoek
    • lezingen en presentaties 
  • per domein zelf competenties verwerven, hoe ga je dat aanpakken, hoe ga je dat bewijzen
  • vrijdag tijdschriften meenemen! 
  • mijn ontwikkeling het komende halfjaar aangepast adv gesprek met een groepje:
    • "Ik wil graag het vertrouwen weer krijgen dat ik zeg/denk niet fout is. de angst om te falen of dom over te komen te laten verdwijnen. daarbij wil ik in relatie tot mijn vakgebied tussen de regels door leren lezen wanneer er behoefte is aan een oplossing. de standaardoplossingen zij niet genoeg". 
  • Boek 
    • dromen durven doen - Ben Tichelaar
    • de edele kunst van not giving a fuck 

Week 1 dag 3 

  • WWW/WWW (what went wel/what went wrong)
  • persoonlijk "moodboard" adv scheuren uit tijdschriften en daarna met zijn allen bespreken. hier veel tijd aan besteed. maken en vertellen. 
  • samen beslissen hoe de samenvatting eruit moet zien 
    • creatief
    • grootte
    • inhoud 
  • Legacy?

Week 2 dag 1 

  • dag starten met een "schreeuw"opdracht. erg ongemakkelijk haha 
  • maandag studieplan 1.0 presenteren
  • een tastbare metafoor bedenken. Waar je je eigen ontwikkeling duidelijk aan kunt verbinden. 
    • kadotje
    • leeuw
    • bloem
  • energicing opdrachten over nadenken. kan random gevraag worden. fysiek of mentaal. 
  • presentatie nieuwe dingen/trends/ontwikkelingen
    • Vegan (vleesvervangers, origineel, vlees duurder maken)
    • bloedsuikerscanner ipv prikker
    • de zaak van Stormy daniels tegen Donald Trump
    • Nieuwe manier van wegenbouw verteld door Marianne. erg interessant! 
  • wat is een paradigma? is het iets nieuws of is het door de jaren heen ontwikkeld. 
  • "outcome sequitor" wat is de meerwaarde van een gedragsverandering? 
  • 5 keer Waarom 
  1. waarom 
  2. waarom
  3. waarom
  4. waarom
  5. waarom 

Week 2 dag 2 

  • dag start, verwonderd/patronen doorbroken
  • ingezonden vragen bespreken
    • "wat betekent creativiteit voor jou persoonlijk?"
      • creativiteit betekend voor mij het zelfvertrouwen over mijn mening durven uitten, geloven in mijn eigen creativiteit. 
  • vrijdag gelukskunde van mirjam om 09.00 (spannend, geen idee wat ik kan verwachten)
  • Doodle tekenen, door iemand anders laten afmaken. 
  • A3 Doodle van Ella afmaken voor maandag!
  • de complex equivalence = waarin uit je doel zich in het klein/concreet? 
  • Golden Circle 
    • Why, How & What 
  • Studieplan:
    • waarom wil ik dat doel bereiken? (met gebruik van metafoor)
    • hoe wil ik dat doel bereiken?
    • wat heb ik daarvoor nodig? 
  • mijn metafoor.
    • Leeuw werd genoemd in de les dus die wil ik daarom niet gebruiken.
    • ondanks dat Lotte op de eerste dag ook een bloem tekende wil ik graag een pioenroos als mijn metafoor gebruiken. deze rozensoort begint als een klein ingekapseld bolletje (onzeker, weinig zelfvertrouwen) maar wanneer deze gevoed wordt met water en zonlicht (aanmoediging, vertrouwen, complimenten, durf) zal de bloemen groeien en openklappen (de ware persoon laten zien, groei/ontwikkeling).
  • Cijfer die ik mezelf nu geef voor creativiteit is een 6. 
  1. Divergeren = zoveel mogelijk opties 
  2. convergeren = opties kiezen
  3. probleem vaststellen
  4. ideeën bedenken 
  5. kritisch denken = sterker maken van je idee
  6. plan om uit te voeren = hoe, wie, etc. 

Week 2 dag 3  Gelukskunde 

  • Mirjam te laat 
  • artistieke windvlaag kwam binnen
  • ze vertelde heel veel over zichzelf, en over het vak gelukskunde.
  • veel gelachen
  • geeltjes uitgedeeld met de positieve (eerste) indruk over elkaar 
  • positief verrast, bevestigd wel het negatieve zelfbeeld wat ik heb van mezelf, want iedereen was erg lovend. dit vond ik erg bijzonder en gaf me weer wat meer zelfvertrouwen 
  • mirjam gaf een aantal voorbeelden van eerdere cpo deelnemers. het verhaal van Jip en het verhaal van Marijke vond ik heel emotioneel/heftig. dit zet je wel aan het denken
  • uitleg over de komende opdrachten zodat we alvast weten wat we kunnen verwachten
    • Book of life, kun je vast mee beginnen
    • grote levensvraag (discussie)

 


Week 3 dag 1 

 

  • Dagstart waarin de afwezigen worden besproken en waarom. 
  • What went well/What went wrong?
  • de workshops die georganiseerd moeten worden moeten verbinden met de persoonlijke ontwikkeling. Tevens moet je eerst een plan van aanpak aanleveren aan Jaco en die moet het goedkeuren voor het uitgevoerd mag worden. 
  • Doedel: iedereen heeft een doedel van een ander afgemaakt. hierdoor ontstonden hele leuke en creatieve tekeningen. 
  • studieplannen presenteren. feedback regels hierbij zijn: 
    • 1 gedrag dat je observeert
    • 2 gevolg van het gedrag
    • 3 gevoel aan de hand van gedrag
    • 4 gewenste gedrag 
  • mijn eigen studieplan gepresenteerd aan de hand van mijn tastbare metafoor de "Pioenroos"
  • feedback studieplan:
    • Saxion cursus negatief zelfbeeld
    • mezelf hoger inschatten
    • mooi gepresenteerd
    • duidelijke metafoor
    • Boek patronen doorbreken (Ella) 
  • opdracht :'teken een tafel'. 
    • de meesten tekenen vrij standaard een vierkante tafel met 4 poten. 
    • teken nu nogmaals een andere tafel: meesten tekenden nu een ronde tafel met 1 poot. 
    • dit zijn patronen/gewoontes waarin we vast zitten. 

 

Week 3 dag 2 

  • dagstart
    • WWW/WWW
  • Doedels en studieplannen van Sanne & Lotte
  • opdracht "helium"
    • een dunne hele lange sate prikker met een groep van +/- 8 deelnemers naar beneden krijgen waarbij iedereen het stokje aan moet blijven raken. stokje ging gelijk omhoog haha.
  • creatieve basishouding
    • uitstel van oordeel
    • creatief waarnemen
    • openstaan voor vernieuwing
    • verbeeldingskracht/vermogen
    • denken in alternatieven
    • flexibel en ongewoon associëren
  • oefening in duo's: 'uitstel van oordeel'. 
    • Samen met Ingeborg Ja,maar ..../ Ja, en....
  • waarneem opdracht. 1 minuut lang waarnemen, daarna opschrijven. niet alleen visueel is waarnemen maar ook geluiden en gevoel. 
  • waar zit voor mij de belemmering van creatief waarnemen?
    • aannames?
    • oordelen?
    • onzeker?
  • aantal leuke illusies verwerkt in de powerpoint presentatie van Jaco zoals de ballerina en jezus. 
  • vrijdag iets meenemen van mijzelf uit huis.  
  • na de les bespreken hoe we als groep de samenvattingen van de gelezen boeken gaan beoordelen. dit was een flinke discussie. wat me erg opvalt is dat er slecht naar elkaar geluisterd word wanneer niemand de leiding neemt. ik heb daarom gebruik gemaakt van het bord om alles duidelijk voor iedereen op te schrijven. ik hoop dat de volgende keer iemand anders het initiatief toont. 

Week 3 dag 3

  • energizer driehoek
  • 'iets' van jezelf laten zien. gezamenlijke kring, spullen op een tafel in het midden en één voor één vertellen waarom je wat hebt meegebracht. ik had het oude kookboek van oma meegenomen dat ik heb gekregen. 
  • koffiepauze
  • energizer waarneemopdracht observeren/analyseren. tegenover elkaar gaan staan. 1 minuut waarnemen. even omdraaien en daarna kijken wat diegene tegenover heeft veranderd. 
  • raadsel van de 'zevende' dwerg 
  • leuke filmpjes van mindfucks
  • opdracht 9 stippen die je door middel 3 rechte lijnen moet verbinden zonder je pen van het papier te halen. Discussie met Alexander hierover haha
  • feedback van Jaco ontvangen over het format van de samenvatting die we hadden opgestuurd. we begonnen goed maar het product is nog te veel binnen de lijntjes. 
  • na de les met alle deelnemers gesproken over de legacy. iedereen denkt in het weekend na over een legacy en deelt deze maandag na de les. aangezien we vaak toch wel wat eerder klaar is. 

gevoel bij deze dag: Ik was vandaag niet erg gemotiveerd maar ook vooral heel moe omdat ik gisteravond een bruiloft heb gehad. echter wou ik de les niet missen. gelukkig zag jaco dat de hele groep al met het hoofd in het weekend zat en zijn we redelijk op tijd gestopt. 

Week 4 dag 1 

  • Dagstart www/www
  • Energizer --> hier zelf ook over nadenken
  • theorie van Igor Byttebier : 'Nieuwe ideeën passen per definitie niet in de bestaande denkpatronen'. 
    • note: studieplan = moeite met het Hoe 'how'. 
  • ideeën proces
  • opdracht: wat kun je allemaal met een fles en een auto (groep: Simon, Sanne en Amber)
  • verbeeldingskracht: met aandachtsoefeningen of verbeeldingsoefeningen. 
    • Aandachtsoefeningen: herrinneringen. oefening glimlach. ogen dicht en denk aan een herinnering die je aan het lachen maakte. iedereen begint spontaan te lachen. 
    • verbeeldingsoefeningen: techniek: persoonlijke provocatieve analogie. een ding voorstellen: Hoe zou jij je voelen als een winkelwagentje. 
  • verhaal schrijven in 10 minuten bij de foto van een storm. 
  • denken in alternatieven
  • flexibel en ongewoon associëren. 
    • Igor Byttebier: "als je een rivierbedding volgt weet je dat je uiteindelijk in de zee terechtkomt". 
    • oefening associeren met een mandarijn. 
  • Teksten lezen waarin de letter volgorde niet klopt. een studie wijst aan dat zolang de eerste en de laatste letter van een woord maar juist zijn, je de tekst kan lezen. zowel in Nederlands als Engels. 
  • bespreken legacy. 

Week 4 dag 2 

  • Dag start --> Bob de Spin 
  • allemaal kiezen uit: Economisch, Ecologisch (ik), Educatief en Entertainment. 4 verschillende omgevingen. 
  • creatieve attitudes: 
    1. nieuwsgierig/leergierig
    2. complexheid
    3. risico's durven nemen
  • "je kunt niet veranderen en hetzelfde blijven". 
  • Opdracht Ecologisch:
    • Naar het park--> plant + kastanje + eikel gevonden. hier een divergentie tool van maken. 
    • vrijdag de groep faciliteren in het vinden van een oplossing voor een probleem dat wij hebben geconstateerd, hierbij gebruik maken van de door ons bedachte divergentietool. 

Week 4 dag 3 

  • Dagstart
  • Serkan presenteerde zijn studieplan, doedel en "iets van jezelf". 
  • Discussie in de groep over de opdracht van Fransje (kunst). 
  • groepen opdracht faciliteren uitvoeren. 
  • feedback ontvangen en geven door middel van Tips & Tops. 

Week 5 dag 1

  • Dagstart
  • Energizer klok & stoel
  • Jaco heeft de beantwoorde vragenlijst uitgewerkt. hieruit rolt een type volgens het "enneagram". vergelijkbaar met Belbin persoonlijkheidstest. 
  • de groep is in het algemeen een levensgenieter. "kennis leid tot begrip". 
  • andere types voor de algemene groep zijn:
    • Type 7 - levensgenieten
    • type 6 - loyalist 
    • type 4 - romanticus 
  • mijn types:
    • Type 1 - Perfectionist
    • type 7 - levensgenieter (avonturier)
    • type 8 - Baas (assertieveling)
  • wat willen wij van de 18e persoon? welke positieve/negatieve eigenschappen? en wat is wel en niet belangrijk omdat we dat misschien al veel in de groep hebben of juist nog eigenschappen missen?
  • Kahoot vragen voor de 18e persoon beantwoorden. 
  • Team life cycle - 5 fases 
  1. Forming - iedereen beleefd en luisterd
  2. storming - frustratie, spanning
  3. norming- hoe gaan wij samenwerken? afspraken maken
  4. performing - doelen behalen, groepsvorming
  5. adjourning - we hebben het gehaald
  • motivatie cyclus:
  1. betrokkenheid
  2. commitment
  3. succes
  4. herkenning
  5. motivatie

Week 5 dag 2 Gelukskunde 


Week 5 dag 3 

  • Dagstart www/www
    • Verteld over Oma 
  • naam divergeren voor de groep. 
    • door middel van een stukje theorie namen bedenken. gelijk op schrijven op geeltjes en op de muur plakken. 
  • pauze :)
  • alle bedachte namen convergeren naar 1 naam : Classé Diversico 
  • 50 vragen die we eerder ingestuurd hadden, bespreken dmv excel. 

week 6 dag 1

  • Dagstart www/www
    • verteld over de pech met Koen z'n auto. zo begon mijn weekend helaas.
  • ingeleverde problemen oplossen
  • uitleg theorie achter een probleem oplossen. dit is een proces. dit proces bestaat uit meer stappen dan we tot nu toe behandeld/gebruikt hebben. 
  • "een probleem is pas een probleem als het een probleem is". Jaco van Schip 
  • het probleem wat vanuit de klas kwam luidde als volgt: "hoe kunnen we ervoor zorgen dat de huidige jeugd niet onzeker worden van oordelen op social media"?
  • bij deze opdracht werd er gebruik gemaakt van postkaarten met afbeeldingen erop. bij de afbeelding moest je een passende oplossing vinden voor het probleem. ik vond het af en toe lastig om de link met de postkaart en het probleem te zien en daarvoor een oplossing te bedenken. vervolgens hebben we alle oplossingen opgenoemd en opgeplakt op de muur. hierna is iedereen er langsgelopen en hebben we stickertjes geplat met rode blauwe en gele ideeën. de ideeën met de meeste rode ideeën zijn geselecteerd en vanuit die geeltjes zijn we gekomen tot de beste oplossing. 
  • Tevens hebben we het proces van een probleem behandeld waarbij er gebruik werd gemaakt van een persoonlijk probleem. In mijn geval was dat het 's morgens niet uit bed kunnen komen. Binnen het proces is het belangrijk dat je het probleem, de briefing, de probleemstelling en de evaluatie goed behandeld en omschrijft. 

Week 6 dag 2 Jaco ziek 

 

Cake gebakken :) 

week 6 dag 3 

  • we zijn iets later begonnen omdat Jaco nog steeds niet top fit is, 9.30.
  • we zijn begonnen in een staande kring waarin iedereen mocht aangeven of zij een blij, middelmatig of verdrietig gezichtje waren. 
  • iedereen moest 5 zinnen meenemen die de afgelopen week zijn opgevallen/bijzonder zijn. in groepjes hebben we deze 5 zinnen besproken en een aantal gekozen die voor ons als groepje, de groep classe diversico, persoonlijk en voor deze dag van toepassing waren. door deze zinnen op te schrijven en deze uit te wisselen met andere groepjes ontstonden er hilarische verhalen. 

week 7 dag 1 

week 7 dag 2 


  • op tijd beginnen. de scamper techniek toegepast met marianne, serkan, Simon en Babette, 
  • product = aansteker 
  • format samenvatting voor de boeken is goedgekeurd. Nu kan ik mijn samenvattingen gaan maken. 
  • tastbare metafoor maken/knutselen. hierbij moet het proces ook vastgelegd worden. 
  • "ik wil de balans vinden tussen mijn assertiviteit en mijn introvertie". = aangepast doel. 
  • crea-samen = samen een doel willen bereiken, en hoe, of elkaar helpen. 
  • crea-zelf = zelf iets waar je aan wil werken tijdens de minor --> goed vastleggen als bewijs
  • dagstart met WWW/WWW
  • iedereen moest 5 zinnen meenemen. deze hebben we in groepjes met elkaar besproken en ze in een andere volgorde gezet en een verhaal eromheen bedacht waardoor er ontzettende komische verhalen uitkwamen. zo blijkt dat zinnen in verschillende contexten geplaatst kunnen worden. deze hebben alle groepjes voorgelezen aan elkaar. 
  • er ontstond een gesprek in de groep over hoe er met elkaar wordt omgegaan ook ivm de legacy. het was fijn om even serieus met elkaar in gesprek te gaan al ben ik van mening dat we nog niet allemaal op 1 lijn zitten. 
  • gezellige koffie pauze bij het koffie apparaat
  • creatieve technieken faciliteren. 

week 7 dag 3

  • dagstart WWW/WWW
  • jaco heeft ons feedback gegeven op de legacy en we hebben gesproken over de voortgang. 
  • tijdens de les heb ik nagedacht over mijn LBQ ofwel mijn life big question. 
  • 7 december gaan we in groepen een workshop geven over de minor aan studenten aan de fashion en textile opleiding. 
  • met ella en marianne afgesproken dat ik mijn samenvatting na de vakantie af heb zodat zij deze kunnen beoordelen.
  • jaco heeft wat meer uitgelegd over het studieplan en de metafoor die hierbij hoort 

Week 8 dag 1 

  • dagstart 
    • fashion en textile workshop moet beschikken over een aantal energizers, paar technieken en theorieen en onze eigen ervaring erin verwerken. 
    • tijdens de dagstart heb ik verteld dat we kaarten hebben geregeld voor fleetwood maxc in juni. 
  • GPS techniek met de groep geoefend. GPS staat voor global positioning system. hierbij worden de trends benoemd. tevens heeft jaco de theorie achter deze techniek verteld. 
  • in tweetallen opgedeeld. ik samen met marianne. per trend samen geeltjes geplakt wat er bij ons op kwam. door met de groepen door te draaien heeft elke groep elke trend gehad. uiteindelijk 1 trend kiezen. 

Week 8 dag 2 

  • vandaag heeft iedereen zijn tastbare metafoor gepresenteerd. niet iedereen was er al helemaal uit maar zo konden we elkaar mooi helpen. ik vond dat er op een prettige manier werd geluisterd naar elkaar en feedback gegeven werd. mijn tastbare metafoor 1.0 is te vinden onder het tabblad crea-plan. 
  • in de groep is even besproken wat Mirjam nou precies van het book of life verwacht. dit willen we ook nog even navragen aan mirjam zelf want dit is nog niet helemaal duidelijk.
  • energizer van jorik: doe mij na. steeds sneller waardoor er mensen afvallen die het niet meer bij kunnen houden. 
  • even zeuren om Saxion. haha

Week 8 dag 3 

 

Deze dag was ik helaas ziek, ik heb navraag gedaan en deze dag is eigenlijk zoals altijd verlopen. een dagstart waarin positieve  en negatieve dingen zijn verteld. een creatieve techniek inclusief theorie door jaco gefaciliteerd en op tijd naar huis want toen was het vakantie! 



2e periode Minor CPO

Een verzameling van de dagverslagen hieronder in de vorm van een powerpoint presentatie. De dagen die overgeslagen worden bevatten gelukskunde en kunstlessen. deze zijn onder het kopje crea-geluk en crea-kunst te vinden. ook andere dagbestedingen zoals de fashion & textile workshop en de workshops van de andere deelnemers worden in de powerpoint alleen benoemd. inhoudelijk staan de dagverslagen onder het kopje crea-work. 

Download
Dagverslagen periode 2 minor CPO.pptx
Microsoft Power Point presentatie 901.4 KB