Crea-plan


Studieplan 1.0

Voor mijn eerste studieplan heb ik gekozen voor een pioenroos. Deze bloem vind ik niet alleen heel mooi maar groeit ook heel mooi van knop naar bloem. mijn doel klinkt nu als volgt : 'Ik wil graag het vertrouwen weer krijgen dat wat ik zeg/denk niet fout is. de angst om te falen of dom over te komen te laten verdwijnen. daarbij wil ik in relatie tot mijn vakgebied tussen de regels door leren lezen wanneer er behoefte is aan een oplossing. de standaardoplossingen zij niet genoeg". 

  • Why: ik wil graag weer wat meer geloven in mezelf, dit heeft alles te maken met zelfvertrouwen. ik wil graag weer zorgen dat ik weer echt gelukkig ben.
  • How: hoe ik dit wil bereiken is door herhaling. mezelf toespreken: "je mag dat best zeggen", en "het is niet fout wat je wil zeggen". soms moet ik mijzelf wat meer rust gunnen. ik kan heel veel rust vinden in het poetsen van een paard. gewoon lekker bezig zijn zonder na te denken. dit wil ik wat vaker gaan doen. 
  • What: wat heb ik daar voor nodig? steun van anderen, daadkracht vanuit mezelf, een luisterend oor af en toe. vertrouwen en toewijding. 

Studieplan 2.0

Inmiddels is mijn studie plan en doel van de minor meerdere malen veranderd. Ik zou mijn doel nu graag als volgt formuleren: 

"Graag wil ik de balans vinden tussen mijn assertiviteit en mijn passiviteit". Ik weet van mezelf dat ik een vrij extravert persoon ben en zeker niet bang ben om op de voorgrond te treden. Dit heeft natuurlijk ook deels te maken met mijn opleiding tot management functie. Echter merk ik dat het soms ook goed is om een stapje terug te doen en anderen aan het woord te laten die misschien wat minder extravert zijn, maar daarom niet minder goed. De uitdaging voor mij is dan om me niet helemaal terug te trekken. Ik heb de neiging een houding aan te nemen waarin het "alles of niets" is.

De pioenroos staat in dit plan voor mijn groei. Een pioenroos begint als kleine knop, maar naarmate tijd verstrekt ontpopt de bloem zich in een doolhof van bladeren en kleuren. 

Ook andere factoren hebben effect op de groei van een pioenroos. Denk aan zonlicht, water en temperatuur. Om de koppeling te kunnen maken zie ik zonlicht als de kans die ik heb gegrepen om te werken aan mijn eigen ontwikkeling door deze minor te kiezen. Water staat voor de kennis die ik op doe tijdens de minor over mezelf en de temperatuur staat voor omgeving, het lokaal maar ook de deelnemers. 

Om de balans te kunnen vinden ga ik werken aan een aantal aspecten die naar mijn inzien belangrijk zijn om dit te kunnen bereiken.

  • Bij crea-samen ga ik samen met Ella, Amber en Mayke werken aan het leren loslaten. we hebben alle 4 een andere manier van loslaten die we graag willen bereiken en waarin we elkaar hopelijk kunnen helpen.
  • voor crea-zelf ga ik opzoek naar mijn Ikigai. ik wil heel graag weten wat mijn ikigai is en waar ik 's ochtends voor opsta.
  • Voor crea boek lees ik nu het boek Flow- daily life inzichtenpocket. hier staat een verzameling van literatuur. tips, weetjes en oefeningen in over verschillende onderwerpen als piekeren, angst, loslaten en andere onderwerpen die mij bezig houden. 

Tevens merk ik dat de oefeningen van Gelukskunde mij erg goed doen, en die sluiten ook aan bij Crea-samen, Crea-zelf en mijn studieplan. 

Mijn tastbare metafoor

stap 1: hoe wil ik mijn metafoor tastbaar maken? 

Graag wil ik bloemen knutselen, en ik kon me herinneren dat ik vroeger op de basisschool ook wel eens bloemen maakte met crêpe papier. even spieken op YouTube hoe dit ook alweer moet en op naar de winkel om de juiste materialen te kopen. 

 

 

 

 

 

stap 2 materialen aanschaffen.

met behulp van de volgende materialen ga ik mijn tastbare metafoor knutselen.

  • schaar
  • crépe papier
  • nietmachine
  • bloemistendraad
  • schoteltjes
  • potlood

 

stap 3 Aan de slag

Met behulp van de schoteltjes trek ik met het potlood een omtrek op het crêpe papier. ik niet eerst in het midden om te zorgen dat het papier niet loslaat en knip daarna de cirkel uit. dit herhaal ik een aantal keer met verschillende kleuren en groottes. daarna is het een kwestie van elk velletje papier naar boven loshalen. zo ontstaat er een bloemen vorm. vervolgens maak ik het bloemisten draad vast aan de onderkant van het crêpe papier. een elastiekje houd de draden bij elkaar als een echt boeketje. 

Resultaat 

Dit boeketje pioenrozen staat voor de groei van mijn ontwikkeling binnen de minor. 



Studieplan 3.0

Studieplan 3.0 vond plaats aan het einde van de minor waardoor de tastbare metafoor niet alleen weergeeft waar ik naartoe wil in de toekomst maar ook wat ik de afgelopen maanden heb geleerd. 

In studieplan 2.0 heb ik geschreven over de balans vinden tussen mijn assertiviteit en mijn passiviteit. De afgelopen maanden heb ik eraan gewerkt om niet zwart/wit te denken, alles of niets te reageren en leven maar om me beter in te leven in de mensen om me heen en de situaties die zich voordoen. natuurlijk gaat deze persoonlijke ontwikkeling niet zonder slag of stoot en dit is afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren heb ik afgebeeld in een donkere wolk, een gieter en een zonnetje. ook de vaas die ik heb toegevoegd heeft een achterliggende gedacht. De donkere wolk staat voor de moeilijke momenten die ik tegenkom tijdens mijn ontwikkeling, bijvoorbeeld de weerstand die ik ervaar tijdens het vak kunst maar ook op het moment dat ik een dag niet lekker in mijn vel zit of een tegenvaller ervaar in de vorm van bijvoorbeeld een slecht cijfer. De gieter staat voor de voeding van mijn ontwikkeling, want wat is een bloem nou zonder water. Wat is mijn ontwikkeling zonder de voeding van een opleiding, minor en alle andere kennis die ik opdoe door ervaringen en situaties. Sommige voeding heb ik zelf gekozen zoals mijn opleiding, deze minor  en de boeken die ik lees. Andere voeding heb ik niet voor gekozen zoals mijn opvoeding, normen en waarden, levenservaringen en andere onverwachte situaties. Ik zie wel in dat ook deze factoren er voor hebben gezorgd dat ik de persoon ben wie ik nu ben. De zon staat voor de mensen om me heen, vooral mijn familie, vrienden en naasten. Zij helpen mij en delen hun kennis met mij. Net zoals een bloem zon nodig heeft om te bloeien. Deze factoren spelen ook in de toekomst een belangrijke rol, omdat ik continue te maken krijg met donkere wolken, water en een zon. De vaas staat symbool voor "ik mag er zijn". Een bos bloemen is pas compleet met een mooie vaas erbij. De vaas met bloemen symboliseert mij als sterke jonge vrouw in de bloei van haar leven maar nog lang niet klaar met haar ontwikkeling. 

 

Voor mijn tastbare metafoor 3.0 heb ik een voorraadpot wit gespoten met een spuitbus om zo een vaas voor de bloemen te creëren. Ik heb er voor gekozen om er elementen aan toe te voegen die voor mijn "groei" zorgen. Een zon voor het licht, een gieter voor het water en een donkere wolk omdat bloemen in weer en wind staan. Tevens heb ik nog een paar extra pioenrozen van crêpe papier gemaakt. 

Resultaat

Uit de vorige feedback kwamen een aantal zaken die ik toe zou kunnen voegen. Hier heb ik naar geluisterd en dus heb ik een vaas en elementen/factoren gemaakt die zorgen voor de groei van een bloem/pioenroos. De klavertjes 4 heb ik er nog aan toegevoegd omdat deze staan voor het geluk in het leven. 

 


Studieplan 4.0

04-02-2019 

Verdieping op mijn persoonlijke doel: "De balans vinden tussen mijn assertiviteit en mijn passiviteit". 

 

WHY 

Waarom wil ik de balans vinden tussen mijn assertiviteit en mijn passiviteit? Omdat ik mijn weerstand wil verlagen op de momenten dat mijn passiviteit eruit springt. Niet alleen geef ik mezelf dan meer de ruimte om te leren en ontwikkelen maar ook de mensen om mij heen. Ook wil ik de balans vinden omdat ik door mijn assertiviteit andere mensen soms overvleugel terwijl ook hun kennis ontzettend belangrijk is. 

 

HOW

Hoe ga ik de balans vinden tussen mijn assertiviteit en passiviteit? Tijdens de minor heb ik een aantal mensen gevraagd om me hierop te wijzen op het moment dat dit zich voordeed. Ik heb hiervoor bewust een aantal assertieve en een aantal passieve mensen gekozen, Simon, Marianne, Ella en Bram. Natuurlijk heb ik mezelf er ook aan herinnerd door tijdens situaties te denken: Normaal zou ik nu wat zeggen, maar laat ik een ander eens het woord geven. 

 

WHAT

Wat heb ik nodig om deze balans te vinden? Een heleboel zelfreflectie, tijd en rust. Ook vertrouwen in mezelf speelt hierbij een belangrijke rol. ik wil ook niet té negatief over mezelf gaan denken op momenten dat het me niet lukt die balans toe te passen. 

 

5x WHY

  1. Waarom ervaar ik zoveel weerstand tussen mijn assertiviteit en mijn passiviteit. Waarom is het bij mij alleen zwart-wit en niet grijs? 
  2. Waarom Het is bij mij zwart-wit omdat ik in de weerstand vlieg op het moment dat het niet naar mijn zin gaat en ik daardoor dus de controle kwijt raak. 
  3. Waarom vind ik het moeilijk om de controle te verliezen? omdat ik dan buiten mijn comfortzone moet stappen en dit vind ik eng.  
  4. Waarom vind ik het eng om buiten mijn comfort zone te stappen? omdat dit onbekend is en ik dan geen of mindere invloed heb op het resultaat.  
  5. Waarom wil ik altijd invloed hebben op het resultaat? omdat ik erg hoge eisen stel aan mezelf en alles wat ik doe. 

 


Reflectie met behulp van Mittendorf (2012)

Betekenisvolle ervaring

Tijdens de minor hebben we een doel aan het begin vast moet leggen. Tijdens de minor veranderde deze uiteraard. Om dit proces te ondersteunen werd er gevraagd om een tastbare metafoor bij dit doel te maken. Dit moest op een creatieve manier. Deze metafoor veranderde mee met het doel zoals zichtbaar is aan bovenstaande foto's. 

 

 

Inzicht

Door het visualiseren van je doel wordt het doel tastbaar en heb je iets om je aan vast te houden, steun aan te vinden. Ik heb tijdens het maken van de tastbare metafoor ervaren dat dit een soort verbondenheid creëert met je doel en het herinnerde me eraan wat ik graag wou bereiken. Door de feedback van de groep wist ik goed hoe ik daarna weer verder moest of kreeg ik complimenten over reeds behaalde resultaten. 

 

Keuze/actie 

Natuurlijk ben ik er nog lang niet, maar de minor heeft me een goed begin gegeven om mijn doel te bereiken. Tijdens de rest van mijn studie en mijn carrière hoop ik mijn balans steeds beter te vinden.